معرفی پینت بال

در پست قبلی خبری از مسابقات قهرمانی کشور رو گذاشته بودم، گفتم شاید بعضی ها با این ورزش آشنایی نداشته باشن برای همین توضیح مختصری در رابطه با این ورزش و تعدادی عکس رو در این پست قرار دادم. تا یادم نرفته بگم که منبع این مطلب سایت باشگاه پینت بال توچال است که البته چون به روز نبود با اطلاعات خودم جدیدش کردم.
معرفی پینت بال
تولد ورزش پينت بال را به شکل امروزي بايد مديون جنگلبانان آمريکاي شمالي و دستگاه مخصوص نشانه گذاري درختان و دامها دانست. از اين دستگاه جهت علامت گذاري دامها و مشخص کردن درختاني که بايد حرس يا قطع شوند استفاده مي شد، بگونه اي که با فشار گاز، گلوله حاوي مواد رنگي به موضع دلخواه شليک مي شد. در سال 1981 عده اي از علاقمندان به اين ورزش با ابتکار و نوآوري، تغييراتي در اين دستگاه و گلوله هاي آن داده و اولين شکل از بازي پينت بال را بوجود آوردند. با توجه به جذابيت اين ورزش و هيجان موجود در آن و استعداد اين رشته در جهت افزايش قابليت هاي جسماني و توسعه مهارتهاي حرکتي، پينت بال به سرعت در بين علاقمندان به ورزش گسترش يافت و تدوين قوانين و اصول بازي، آن را به شکل ورزشي مهيج و جذاب در سطح جهان معرفي کرد. به گونه اي که در کمتر از 2 دهه، 7600 تيم پينت بال و 1400 باشگاه پينت بال درکشور امريکا پا به عرصه وجود گذاشت و بيش از 16 مجله تخصصي و 5000 وب سايت مخصوص پينت بال راه اندازي شد. هم اکنون ورزش پينت بال در بيش از 140 کشور جهان بازي مي شود و تقريبا 16 ميليون ورزشکار به اين رشته ورزشي اشتغال دارند. همچنين 175 دانشگاه بزرگ دنيا مجهز به زمين بازي پينت بال مي باشند. تقريبا در كليه كشور هاي اروپايي چه غربي (بخصوص فرانسه و انگلستان) و چه شرقي (بخصوص روسيه) فدراسيون پينت بال تاسيس و در هر كشور ليگ و مسابقات منظم داير گرديده است. در آمريكاي شمالي بالغ بر هفت ميليون نفر بطور منظم و پيوسته پينت بال بازي مي كنند و مهمترين ليگ و تورنمنت هاي جهاني را برگزار مي نمايند. در آمريكاي جنوبي، كشورهايي نظير برزيل، شيلي، آرژانتين، ونزوئلا، و ... پينت بال را بصورت جدي دنبال مي کنند، دو كشور اول داراي فدراسيون مستقل و باقي تحت نظر فدراسيون ورزش هاي همگاني بوده ولي همگي داراي تيم ها و ليگ هاي معتبر مي باشند. در قاره آفريقا، كشور آفريقاي جنوبي پيشگام اين ورزش بوده، و در قاره كهن آسيا كشور هاي چين، كره جنوبي و ژاپن زودتر از سايرين به آن پرداخته اند. در طي سالهاي اخير با برگزاري مسابقات آسيايي   (PALS) در كشورهاي مالزي، تايوان و تايلند اتحاديه پينت بال آسيا نيز تشکيل شده است. با گسترش پينت بال در کشورهاي خاور ميانه نظير ترکيه، عربستان، عمان، بحرين، امارات و ... ليگ پينت بال خاورميانه (PALM) از سال 1387 فعاليت خود را آغاز نموده است. اما در ايران که يکي از پيشگامان اين ورزش در آسيا و خاورميانه است ورزش پينت بال از سال 1382 زير نظر فدراسيون ورزشهاي همگاني فعاليت خود را آغاز نموده و تيمهاي كشورمان در طي چند دوره حضور، به قهرمان بلامنازع ليگ پينت بال آسيا تبديل شده اند. همچنين در اولين دوره مسابقات بين المللي نخل طلايي که اسفند 1387 در جزيره کيش برگزار شد و تيم هاي برتر دنيا نيز در آن حضور داشتند تيم ايران بعد از تيم آمريکا به مقام دوم رسيد.

با توجه به پيشرفتهاي حاصله در اين مدت كوتاه، توجه علاقمندان زيادي در داخل کشور به اين ورزش جلب گرديد و در حال حاضر حدود 25 باشگاه فعال در 15 استان ايران وجود دارد که هر ساله مسابقات متعددي در آنها برگزار مي شود.


0 comments: